Rutiner
För att skapa ett nytt projekt går du till mappstrukturen till vänster.
Välj vilken projektkategori (Industri/Lägenheter/Skador osv.) Högerklicka på ditt namn och välj "Skapa Projekt"
Döp projekt enligt strukturen [Beställare Arbete Adress]. Välj därefter Fastpris eller Löpande. Du behöver också nedan uppgifter från kunden. Utan detta kan vi inte lägga upp projektet då det blir för många fel vid fakturering när man chansar eller lägger in något tillfälligt. - Fakturamottagare (Kund) - Adress på projektet - Referens/Arbetsorder Vid löpande projekt väljer du också en påslagsmodell, därefter sparar du projektet.
Vid fastprisprojekt eller vid t.ex. skador där ett projekt behövs delas upp eller prissättas så skapar man en eller flera arbetsorder/ordrar.
Gå till Arbetsorder. Vill du ha flera "underprojekt" så skapar du nya arbetsordrar och döper dessa, kom också ihåg att byta kund om fakturamottagaren är en annan.
För fastprisprojekt så väljer man arbetsorder och i nedre modulen skapar man en ny orderrad. Här fyller man i kommunicerat pris och vad som ska göras i beskrivningen. Detta är underlag för faktureringen.
Vanligtvis skapar Frida fakturaunderlag, som sedan granskas och markeras med "Klar att fakturera", men vet du själv att jobbet är klart och färdigt att fakturera är det enkelt att skapa ett underlag.
Gå till Projekt & Arbetsorder, högerklicka på arbetsordern och välj "Skapa Faktura".
Gå till Projekt/Faktura, här ligger fakturaunderlaget och du kan se i nedre modulen vilka orderrader som finns med. Här kan du säkerställa att allt finns med, att priset stämmer och dagboksnoteringar finns med. Ser allt bra ut kan du markera fakturan med "Klar att fakturera"
